Thursday, July 11, 2013

Onsdag

Farmors sista dag med oss. Eftersom barnen sover så länge skjutsade P in henne till San Vito tidigt. Vi kom efter vid tio, E fick frukost på en strandbar. Underbart att bada där! Älskar stranden i San Vito! Köpte snabblunch, pizza och focaccia. Åt medan P ringde IKEA (sur). Sedan åkte vi till Monreale för att besöka katedralen innan vi lämnade av farmor påPalermos flygplats. Jag hade rätt höga förväntningar på själva Monreale eftersom det var där jag, mina föräldrar och min syster bodde när jag var på Sicilien när jag var tio år, min kompis pappa är därifrån. Jag hade ganska tydliga minnesbilder, men tyvärr lyckades jag inte "hitta rätt" med dem. Eller så har staden förändrats på 30 år... Katedralen var i alla fall fantastisk, ännu mer än vad jag minns. De där mosaikbilderna, jag får rysningar i hela kroppen. Ett ungt, ungt par gifte sig i den vackra katedralen medan vi var där. Bruden överlämnade av sin åldrade far till sin unge make med trendig rakat-på-sidorna-och-långt-lite-spretigt-i-mitten-frisyr. Hon såg lycklig ut. Brudgummen hette Vincenzo, till V:s stora glädje. 
Tyvärr var glassen efteråt den minst goda vi stött på hittills, tvärtom mot mina minnen av Monreale-glassen.

No comments:

Post a Comment